söndag 8 december 2013

Mera av veckan som gått

Och förutom att vi lärt oss en massa saker, så har vi även hunnit med lite jobb, en trevlig jullunch för barnamodern på sitt jobb, barnen har haft lekkompisar här tre dagar. Mor i huset har återigen varit ut på ett spännande och givande "möte". Vi har bakat mera pepparkakor, för de gamla hade försvunnit ur burken på nåt märkligt sätt.. Och så har jag äntligen fått fixat till håret, var väl bara sisådär 7 månader sen förra frissabesöket, så det var minsann väl på tiden. Ett juligt rishjärta, eller kanske mera ett risigt julhjärta till dörren fixade vi också ihop en eftermiddag barnen och jag.


En hel hop med adventskalendrar huserar också här, och barnen är ivriga på att å öppna sina luckor. Enda som inte riktigt förstår att man bara får öppna en lucka per dag, är lillan. Men hittills så har det ändå funkat bra, och ingen har "tjuvat" några luckor ännu.

Äntligen fick jag också städat ur våran centralgarderob på vinden. Det blev hela tre jättestora och jättefulla sopsäckar med gamla babykläder, gravidkläder och babytäcken, påslakan m.m. till insamlingen. Visst hade jag kunnat föra det till loppis, och få det sålt för lite extra hushållspengar, men denna gång så kände jag för att jag vill ge bort sakerna till bättre behövande nu så här i juletider, så därför så förde jag glatt alltihopa till insamlingen. Och Ekorosk kommer också att få två megastora sopsäckar av oss. Kvar att städas grundligt återstår, nämligen allas vår fasa: förrådet i garaget, men där får nog maken vara med då det ska städas, för där finns massor av hans "viktiga" grejjer som jag inte vågar kasta utan lov :) 

Idag fyller barnens farmor år, så snart ska vi bege oss dit en stund, och i morgon fyller barnens äldre farbror år, så vi har en del födelsedagar nu här i adventstid. Och nu har äntligen också kidsens kusiner kommit hem efter en vecka på Kanarieöarna, som vi har väntat och längtat efter dem!
I övrigt så myser vi på med lite julpynt här och var. Barnen bråkar och träter nåt vansinnigt här, för att sen överraska och kunna leka helt snällt tillsammans en stund. Glögg dricks här lite varje kväll, julmusiken surrar på i bakgrunden, och nu med en ordentlig mängd snö, så börjar julfellingen vara på topp. Nästa vecka så fyller lillan eller "Mini" två år, så då blir det kalasdax, utöver kalas såv ankas det julfest på skolan, och sen på lördagkväll vankas det galej för barnaföräldrarna här i huset, medans kidsen får en helkväll tillsammans med fammo och faffa.



Inga kommentarer: