söndag 8 december 2013

lära sig...

Måste bara snabbt kika in här för att berätta att våra flickor denna vecka, bägge två, lärt sig två stora saker här i livet. Först ut var Minya som i början av veckan plötsligt svingade sig upp på trehjulingen (som storebror nyss hade räddat in i värmen från en stor snödriva bakom garaget), och trampade galant iväg som om hon inte gjort annat än cyklat på en trehjuling tidigare. 

Och sen igår kväll när jag sent om sider kom hem från jobbet, så hade Nea börjat läsa. Hon satt och läste för mig flera sidor ur en "börja läsa" bok. Och det lustiga är, att visst har hon varit intresserad av siffror och bokstäver, så det har vi övat, och hon kan de allra flesta bokstäver, men vi har bara övat in dom STORA bokstäverna, inte dom små. Och nu plötsligt satt hon och ljudade och läste en bok med små bokstäver helt utan problem. "Pappa visade mig en gång bara" sade hon på frågan om hur hon kunde veta de små bokstäverna. Enda svåra var att skilja på b och d, och å och ä... Så igår kväll var den magiska dagen, då Nea läste några sidor ur boken som godnattsaga för mig, och inte tvärtom, som vi gjort i sex år nu...


Och ja Milton, han har också lärt sig nåt nytt, han har börjat svära...Men det är nu inte något jag vill stoltsera över direkt... Däremot har hans intresse för pussel vaknat, och han har blivit riktigt skicklig på att få ihop pussel. Och så säger han varje kväll att han nog inte önskar sig några julklappar, han har redan så många leksaker... Han var så nöjd med traktorn han fick av lilljultomten, så han vill inget mera ha... Inte ofta som det är så med barnen.


Inga kommentarer: